miercuri, 27 mai 2009

Turist in Egipt - impresii de calatorie

Am fost calatoare in Egipt si pot spune ca m-a marcat experienta destul de mult, sincer din mai multe puncte de vedere.

Primul ar fi ca era sa mor. Am fost extrem de aproape de moarte, lucru pe care nu-l mai simtisem de multa vreme, de cand aveam cativa ani cand tot asa era sa ma inec.
M-am luptat cu Marea Rosie si am invins. Yey!!

M-am intors miercuri asta. Foarte obosita si cu multe impresii, multe parca destul de naspa. De ce? Pentru ca multe lucruri la ei mi-au lasat un gust amar: oamenii, saracia, pustiul, praful, sarea din mare (ma rog si un gust sarat!).
Dar nu pot spune ca o calatorie in Egipt nu se merita. As zice chia ca o data in viata merita sa mergi in Egipt, mai ales pentru cei care nu sunt din aceeasi sfera culturala sau sunt mai indepartati.

Egiptul este in Africa, tara musulmana in marea ei parte, cu un procent foarte mic de crestini ortodocsi copti. Are o capitala cu o populatie mai mare ca a Romaniei (adica in Cairo sunt undeva in jur de 24-25 milioane de oameni). De cum intri in tara te izbeste un pustiu, un sentiment de intindere fara margini, ceva ce clar nu ai cum sa cuprinzi nici macar cu privirea. In luna mai e destul de cald si pentru cei mai putini toleranti la temperaturi ridicate, poate deveni cumplit.

Am stat in Hurghada, la un hotel de 3 stele. Hurghada e mare, destul de noua ca statiune (dupa 1980) si pare foarte dezordonata. Hotelurile se intind pe o distanta de aproximativ 20 de km si, desi ai parte de foarte multe magazine, mai mult sau mai putin occidentale (KFC, Mc Donald's) sau de hoteluri de lux, tot pare saraca.

Hotelul la care am stat, Empire Triton sau The Three Corners (nu m-am prins cum ii zice de fapt), a fost unul normal. Camera noastra era decenta: curata, cu mobilier vechi, dar functional, aer conditionat, un frigider, un televizor. Ni s-a facut curat in fiecare dimineata, iar in ultima zi am gasit pe pat un aranjament foarte dragut: o lebada facuta dintr-un prosop.

Mancarea de la restaurant a fost si ea la fel de decenta, buna as spune. Desi in fiecare dimineata am avut aceeasi mancare, asta n-a insemnat ca a fost proasta. Devenea cumplit de monotona. Seara in schimb era variata. Acolo fructele sunt extrem de gustoase si pentru cei care merg in Egipt, un lucru foarte bun e sa manance cat mai multe fructe. Delicios!!!!

Personalul hotelului nu mi-a lasat o anumita impresie. Oameni zambitori in general, care isi faceau datoria cu foarte mare sarg uneori: n-au vrut sa ne dea micul dejun la pachet pentru ca plecam in excursie la Cairo si Luxor cu alta agentie decat Calibra Travel, cea cu care aveau parteneriat.
In fine, o sa revin la acest aspect mai tarziu un pic.
Sejurul acolo s-a meritat ca si pret platit, iar cine vrea vacanta decenta, poate sa mearga acolo in luna mai. Pretul agentiei pentru sejur a fost de 325 de euro, pret pe care il poti gasi cam pana la sfarsitul lunii mai, caci dupa aceea urca o data cu intrarea in sezonul de vara.
Pe langa el intra si pretul calatoriilor optionale la piramide, Valea Regilor, insule sau pentru lectii de diving sau safari. Noi am ales sa mergem la Cairo, Luxor si pe Insula Giftoun si am mai dat 120 de euro.

Era sa dam si mai mult, daca ne lasam imbiati pana la capat de cei de la Calibra Travel sa mergem cu ei. Pretul lor era cu vreo 50 de euro mai mare si ofereau cam aceleasi chestii. Din cate am inteles de la cei care au plecat cu ei, n-au avut parte ca noi de plimbari pe Nil sau mers pe Banana Island (langa Luxor).

Multi prefera sa plece cu agentia cu care au venit din tara, pentru ca le este frica sa se aventureze cu agentii locale. Oamenii in general acolo par dubiosi, cel putin in primele zile. Sunt mega insistenti, trag de tine sa-ti vanda orice, sa-ti ceara bacsis pentru servicii existente sau inexistente si ajungi sa-i ocolesti.
Eu si Vlad ne-am aventurat si am plecat cu agentie locala. Am descoperit cu ocazia asta ca nu eram singurii turisti care faceau asta, dar am fost singurii romani.

Calatorind prin Egipt (numai pana la Cairo si inapoi la Hurghada am facut undeva la 900 km in vreo 24 de ore) am ajuns sa prind un pic din sentimentul, aroma locala si pot spune ca de multe ori trebuie sa fii tare, cu nervi de otel, ca sa rezisti asalturilor continue venite din partea localnicilor. Saracia le-a dezvoltat un simt al bacsisului, al scoaterii de bani din orice misca, o insistenta in a cumpara ceva din magazinul propriu iesita din comun. Sunt oameni care sunt foarte zambitori si ok atata vreme cat scoti si un ban. Si poate ca unii or sa creada ca da frate, atata vreme cat vrei un serviciu, e normal sa platesti pentru el. Da, perfect de acord, dar sa platesti un serviciu si apoi sa mai platesti pentru cine iti face serviciul de a-ti face acel serviciu .... este deja alta treaba. Ce-i drept trebuie experimentat ca sa ajungi sa intelegi aceasta chestie.

Egiptul te poate soca prin multe, iar in afara de chestia cu "cultura bacsisului", mai au si altele: o mare incredibil de frumoasa, pesti extrem de frumosi, corali, PIRAMIDELE (foarte cool, de la departare ce-i drept), Valea Regilor, faraonii si mormintele lor, averea lui Tutankamon, Templul din Karnak, parfumurile.

Acum cand ma gandesc in urma la calatoria prin Egipt, chestiile naspa incep sa se estompeze din ce in ce mai mult si uit experienta mortii apropiate, uit de noaptile chinuite in microbuz inspre diferite destinatii, uit de cultura bacsisului si de dezamagirea pe care mi-au adus-o oamenii.

Imi aduc aminte cat de tare era sa stai la plaja, clarul marii, pestii, Templul din Karnak (de altfel este cel care m-a impresionat cel mai mult din tot Egitptul; sentimentele pe care ti le da sunt fantastice), parfumurile.
Tot revin la parfumuri se pare si o sa spun ca da, mi-am luat ceva si asta pentru ca sunt pe baza de uleiuri si nu alcool. Mi-am dorit tare sa am si am avut, dupa multe minute de negocieri cu vanzatorul, care, bineinteles, incerca sa ni le dea cu muuult mai mult decat erau ele. Acolo in Egipt, o alta chestie pe care o au este cultura negociatului. Nu au preturi fixe decat in supermarketuri (care sunt destul de putine) si in farmacii. Restul se negociaza. Cam totul. De obice preturile pentru turisti sunt foarte mult ridicate, dar daca te prinzi de cum merge cu negociatu, ajungi sa dai un pret destul de rezonabil.
E foarte mult de spus aici si pentru cei curiosi, pot detalia.

Aici o parte din poze

Ziceam ca o sa povestesc si despre micul incident avut cu cei de la hotel si Calibra Travel.
Atunci cand mergi in Egipt printr-o agentie, mergi de fapt nu doar prin agentia romana, dar si prin cea egipteana care aranjeaza sejurul tau acolo. E un parteneriat care duce la dezvoltarea turismului in zona (ca sa zic asa).
Atunci cand noi am plecat din Romania prin Calibra Travel, nu am primit nici o informatie cum ca daca acolo alegem sa plecam in excursii optionale cu o agentie locala (si nu Calibra), nu avem dreptul sa primim la pachet micul dejun (pe care altfel turistii care plecau cu Calibra il primeau) sau sa ne primim o cina tarzie, in cazul in care ajungeam dupa ce se inchidea restaurantul (lucru de care, iarasi, ceilalti aveau parte). Noi am plecat stiind ca platim pentru 7 nopti, deci pentru 7 mic dejunuri si 7 cine (a fost demipensiune). Poate sa sune un pic aiurea ca fac atata caz pe un mic dejun, doar ca ideea in sine, aceea de a nu ti se da anumite informatii si de a ti se lua din ceva ce deja ai platit, este strigatoare la cer. Am avut discutii aprinse cu cei de la hotel si cu cei de la Calibra si numai dupa ce am amenintat cu OPC-ul si reclamatii, am reusit sa primim ceva ce de fapt trebuia sa nu constituie absolut deloc motiv de certuri.

Pe langa asta ce m-a mai deranjat (si acum voi tinti direct Calibra) este modul in care au impus calatoriile optionale turistilor. Unii si le-au cumparat direct din tara. Dar noi, care eram inca nehotarati, a trebuit sa suportam presiuni de genu "Avem oferta asta, trebuie sa dati un raspuns ACUM daca mergeti"; "Cei de la agentiile locale n-au voie sa organizeze calatorii din astea, le taie capu daca ii prinde" si alte asemenea tampenii. Ma rog, e normal sa-si doreascasa-si vanda marfa, dar stilul agresiv de a ti-o impune, preluat prea bine de la egipteni, m-a agresat si ma face sa recomand o cercetare a preturilor si la agentiile locale, atunci cand cineva isi doreste sa plateasca sa mearga si sa vada piramidele, de exemplu. Ei pot sa para dubiosi, dar in centrul nou al Hurgadei, in Sakala, exista locuri care arata chiar decent si care sigur au preturi mult mai bune. Evident negociabile.

Las povestea aici. Mai am de spus, dar va fi pentru cine vrea sa stie si mai multe...

Anonim spunea...

Agentia Calibra si ghidele de la Calibbra sunt super ok..pregatite cu multe informatii/documentate..am fost in Egipt atat la Luxor cat si la Cairo cu ei..iar daca voi v-ati zgarcit pentru 50 de euro in plus nu e nevoie sa blamati faptul ca o agentie taxeaza sevicii...stiu f.bine de aceste agentii de pe strada care fac transport la cairo si luxor cu busuri pline de egipteni si de mizerie...dau informatii gresite si incomplete despre ceea ce se viziteaza...se mai strica si mijloacele de transport....Atata caz faceti pentru un amarat de mic dejun..de fapt...nu ma mir...daca mergi fara bani in buzunar ...te zgarcesti.Si apoi te mai si bati cu pumnul in piept....pentru un si o paine.

dns spunea...

Domnule/doamna Anonim

In primul rand puteai sa ai curajul sa spui cine esti de tot alegi sa faci acest comentariu.

In al doilea rand: comentariul imi arata doua lucruri: fie esti angajat Calibra si atunci e normal sa vrei sa aperi faima agentiei. Nah, unii o mai si blameaza.
Fie ai fost un turist ca multii altii care au fost in Egipt pe varianta cea mai comoda si mai sigura, care daca a vazut un microbuz plin cu egipteni a crezut ca asa sunt toate si ca mai sunt si pline de mizerie toate.
Fie una, fie alta, am sa-ti raspund ca daca ai fi citit totusi un pic mai bine postul meu, ai fi vazut ca:

1. Am optat pentru o agentie locala pentru ca nesimtirea cu care ni s-au impus serviciile celor de la Calibra ne-au enervat cumplit. Tupeul si nesimtirea nu le tolerez foarte bine.

2. Busurile cu care am plecat au avut ca egipteni soferul si ghidul, iar in rest erau turisti mai "nespalati" ca francezi, olandezi, englezi, germani care da, si ei s-au "zgarcit" ca si noi si au ales sa mearga cu agentiile locale. Si tot ei erau atat de zgarciti si nespalati incat isi permiteau sa stea decat la hoteluri de 5 stele sau sa faca cursuri de diving si altele. In fine. Asa se mai zgarcesc unii.
Busurile cu care am mers la Cairo sau Luxor erau fix la fel ca ala cu care am mers prin Hurghada cu cei de la Calibra - ma refer la curatenie. Bineinteles ca aici fiecare poate sa creada ce vrea.

3. Faptul ca te legi de povestea cu micul dejun, ma face sa-mi dau seama de ce noi ca romani nu evoluam: pentru ca ne place sa ne complacem in situatii care ne incalca drepturile, in care nu ni se dau informatii complete si luam de bun tot ce ni se intampla.

ioana spunea...

Salut! In septembrie vreau sa plec si eu ori in egipt ori in grecia, si as vrea sa aflu cat mai multe chestii despre aceste destinatii. Am citit ce ai scris despre experienta ta, ma ajuta mult. Vroiam sa te intreb ca daca optezi sa mergi la agentiile locale pt excursiile optionale si acolo se negociaza preturile (asa am vazut in ceea ce ai postat)?...chestia e ca eu nu sunt prea buna la negociat, nu imi place sa negociez, nu stiu, mi-e rusine..de unde stii ca trebuie negociat la agentiile locale, cum ti-ai dat seama? Imi poti da, te rog, si alte detalii care consideri ca trebuie stiute? Mersi mult!

Anonim spunea...

Chelaru Constantin sunt din Bucuresti si am calatorit cu Calibra in acest an.Am fost la Luxor..Cairo SI LA scufundari.Ma declar multumit de serviciile lor atat din tara cat si din Egipt.Sincer sa fiu nu mi-ar inspira incredere agentiile locale...poate dvs sunteti un caz fericit dar eu am auzit si istorioare cu excursii cumparate de la localnici si organizate deplorabil.Agenti probabil..v-a considerat clientii proprii si a crezut ca mergeti cu ei pana la capt.Acum nu trebuie sa le dati nici lor in cap...Numai bine.

dns spunea...

@ Ioana

Buna Ioana
Daca alegi sa mergi in Egipt trebuie sa stii ca acolo cam totul se negociaza, nu doar preturile la agentiile locale de travel.
Face parte din felul lor de a fi.
Sa stii ca nici eu nu ma pricep prea tare la negociat si e foarte important ca, atunci cand vrei sa cumperi ceva:un serviciu sau un obiect, sa incerci mai intai sa vezi cam care sunt preturile la obiectul respectiv. Spun asta pentru ca mai exista magazine mai mari, poate chiar cu preturi fixate (unde ii duc ghizii pe turisti) si acolo iti mai poti face o idee.

In rest, alte chestii importante de stiut:
- apa de la robinet nu e potabila; se bea doar apa imbuteliata - 1.5 l costa cam la 2 lire egiptene
- e bine, ca fata, sa mergi insotita; nu cred ca s-ar lua cineva de tine neaparat, doar ca sunt extrem de insistenti si mai bine sa fii cu cineva; daca esti cu prietenul, ti se poate intampla insa sa vorbeasca doar cu prietenul tau si mai rar cu tine, pentru ca nah, asta le e cultura
- mancarea e bine sa fie din cea foarte gatita, mai fiarta; au condimente bune si sosuri bune
- unii mai fac boala turistului si de aceea e bine sa ai grija la simptome: febra, varsaturi, frisoane; am inteles de la ghizii de la Calibra (ca tot sunt asa de discutati) ca e recomandat sa cumperi pastile de la ei si ca cele europene nu prea isi fac efectul
- te poti aventura sa pleci si cu o agentie locala in calatoriile optionale (Cairo, Luxor si altele), dar trebuie totusi sa fii atenta si sa incerci sa studiezi oamenii, locul in care au agentia si tot asa; pana la urma e un pic si dupa fler, ce sa zic
- 1 Euro este aprox egal cu 7.7 lire egiptene; se poate schimba cu incredere la National Bank of Egypt sau ceva de genul; au case de schimb deschise in hoteluri si e ok asa.
Sigur mai sunt, doar ca momentan astea imi vin in minte. Mai scriu daca imi mai amintesc detalii. Succes si vacanta placuta in septembrie!

@Chelaru Constantin: Asa o fi, poate am fost caz fericit. Ma bucur ca ai avut o vacanta frumoasa.
Si a mea a fost, cu micile exceptii deja mentionate.

Cat ii priveste pe cei de la Calibra: as vrea sa mentionez, poate si mai clar de data asta, ca ei m-au nemultumit la anumite servicii pe care le-au oferit si la modul in care au oferit anumite informatii.
Este ok de mers cu ei si nu le contest calatoriile organizate: nici cele in Egipt si nici pe cele locale (desi nu am fost cu ei in calatorii locale).
Le contest insa altele, cum ar fi modul in care au incercat sa ne impuna calatoriile lor.
Au ghide dragute, prietenoase, dar in acelasi timp si cam prea agresive (una din ele) cand vine vorba de vanzarea propriilor servicii. Poate ca a gresit, nu contest!

Acum stiu ca pentru unii dintre cei care au comentat postul despre Egipt este de-a dreptul revoltator modul in care am putut sa fac caz de chestii "foarte marunte", dar imi sustin in continuare punctul de vedere.

Vreau in acelasi timp sa mentionez ca nu voi accepta comentariile care aduc orice fel de jigniri la adresa posesorului acestui blog, adica a mea.

Nu va suparati daca nu va vedeti comentariile postate, ganditi-va de doua ori inainte de a-l scrie!
Multumesc!

Razvan Pascu spunea...

Eu am fost pe cont propriu in Egipt (Cairo-Luxor-Aswan-Abu Simbel) si nu am avut dureri de cap cu agentii. Templul din Karnak e cel mai mare templu religios din lume si pot confirma ca e super. Piramidele de asemenea. Saracia e lucie, oriunde ai merge. La Banana Island nu ai pierdut nimic.

Anonim spunea...

Intr-adevar sunt multe de spus atunci cand alegi sa mergi in vacanta in Orient. Am sa incerc sa punctez si eu ca turist, om de turism si in final rezident in Orient.

1. In turism nu exista miracole, se stie. Cat platesti atat primesti. Atunci cand mergi in bazinul mediteraneean (Egipt, Turcia, grecia, Spania, Tunisia, Maroc, etc) este bine sa-ti alegi un hotel peste 4 stele. In toate cazurile ofertele speciale se fac pentru hoteluri unde agentia are anumite aranjamente (in general hotelurile bune nu fac discount-uri mari ca nu au de ce). Hotelurile nu au obligatai sa-ti serveasca micul dejun la alte ore decat cele afisate. Daca vor sa pregateasca asa ceva o fac de complezenta si nu din obligatie.
In toate cazurile pot spune ca daca incerci un hotel de 3* pe Litoralul roamnesc impresiile ar putea fi mai mult decat proaste iar pretul mult mai mare decat oferta de care ai beneficiat pt sejur + avion in Egipt.
2. Dupa o oferta atat de buna este normal ca agentia de turism sa incerce sa se protejeze si sa atraga cat mai multi clienti pt excursiile lor. Ideea excursiilor optionale oferite la preturi mari de agentia organizatoare a sejurului, este foarte foarte veche si folosita peste tot in lume. Diferenta este ca deja turistii romani s-au invatat si isi procura excursiile pe plan local. In Egipt insa e posibil sa nu aiba curajul sa o faca pentru ca si calitatea serviciilor e imprevizibila. Sa nu uitam accidentul de acum cativa ani in care si-a pierdut viata o romanca venita in sejur la Sharm el Sheikh cu Paralela45 dar care a ales o excursie pana la Cairo cu o agentie de turism locala...
Personal am propriile reticente privind serviciile Calibra pentru ca aceasta agentie nu are experienta celor deja cunoscute si principalul target al Calibra sunt preturile mici. De aici pornesc toate: sejurul costa putin dar trebuie sa scoata bani din excursiile optionale. Inca o clarificare: reprezentantele Calibra in teritoriu nu sunt ghizi ci proaspat absolvente platite prost si obligate sa-si rotunjeasca veniturile din vanzarea de excursii optionale. Asa se explica agresivitate desi la o explicatie atat de prosteasca (cu taierea capului) eu insami as fi facut o alergie majora! Nimeni nu isi permite sa tina un tour lider profesionist (ghid este doar cel care are studii si certificat)cu anii intr-o locatie. In Egipt ghizii trebuie sa fie atestati. numai cetatenii egipteni obtin acest atestat dupa terminarea unei facultati de profil sau a unor cursuri extrem de grele. Nu este nimic anormal in aceasta politica de protejare pt ca ea se practica in toate tarile lumii. Ceea ce m-a surprins neplacut la Calibra (pt ca am avut ocazia sa impart nava de croaziera cu un grup al lor) este faptul ca isi permite sa duca grupuri intregi la obiective turistice (Gen Luxor si templele de pe valea Nilului) fara ghid egiptean ci doar insotite de un tur-lider roman. Acest lucru este absolut ILEGAL. Rezultatul este pagubos si pentru turist. exemplu: Templul Edfu care este o imensitate, cu un ghid profesionist nu poate fi vizitat in mai putin de 2 ore. Calibra il viziteaza in jumatate de ora (cu siguranta datorita faptului ca "ghidele" nefiind autorizate nu pot sta foarte mult fara sa "bata la ochi").